Vigtigheden af vaner for en sund krop

Af og til kan man godt komme til at tro, at man kan lægge alle sine spise- og motionsvaner om fra dag til dag, hvis man gerne vil have et hurtigt vægttab. Man kan gå på kur, man kan begynde intensivt i fitness, man kan bestemme sig for at løbetræne hver dag, man kan skære alt sukker ud af sin kost. Men den stærkeste måde at være sund på, er ved at have langvarige, stabile vaner, som man slet ikke tænker over. Vaner, der er så tæt en del af ens liv, at man slet ikke tænker over dem.

Hvad er sunde vaner?

Hvis du cykler på arbejde hver dag i flere år, i stedet for at tage bilen eller bussen, har du allerede fået sundhed ind i dit liv på en helt anden måde, end hvis du havde en slankekur i et par måneder. Eller hvis du finder ud af, at du virkelig godt kan li saltede nødder, og spiser dem i stedet for en pose slik når du har brug for en snak, så har du en langvarig vane, hvor du ikke behøver kæmpe imod dit eget, helt normale og menneskelige, behov for en snak. Du kan undersøge sunde kost- og motionsvaner på Slankekur.dk, og forsøge at tænke over, hvordan du bedst kan inkorporere dem i dit liv, på en måde der gør dem til vaner.

Vaner handler om at gøre de rigtige ting, helt uden man lægger mærke til at man gør dem. Det princip kan bruges på alt muligt andet end motionsvaner og hvad du spiser; du kan også f.eks. køber mindre tallerkner, så du automatisk spise mindre portioner. Eller du kan sørge for altid at have koldt vand klart i køleskabet til at slukke tørsten med.

Skift perspektivet på sundhed

Sundhed behøver ikke være en kamp mod dig selv. Tænk på alle de sunde ting, du faktisk godt kan li at gøre, og så tag dem ind i dit liv, som en gave til dig selv. Kan du godt li at gå ture i skoven? Så lad værd at pres dig selv til at løbe 3 gange om ugen; bare gå en lang tur i stedet. Elsker du fisk, men har fået at vide at quinoa er den eneste måde at blive sund på? Lav en sund og dejlig fiskeret to gange om ugen, så er det nok fint, hvis du holder dig til din vanlige aftensmad ud over det.