Sådan holder du op med at ryge for altid

1. Forpligt dig til at holde op med at ryge for altid. Det kan betyde, at du skal sætte en dato eller holde op med at ryge, men det er vigtigt at lave en plan og holde sig til den.

2. Opbyg et støttesystem af familie og venner, som vil opmuntre dig til at holde dig på sporet.

3. Fjern alle cigaretter og askebægre i dit hjem, i din bil og på din arbejdsplads.

4. Undgå situationer, hvor du er mere tilbøjelig til at ryge, f.eks. barer eller sociale sammenkomster, hvor rygning er almindeligt forekommende.

5. Find sunde måder at håndtere stress og angst på, f.eks. motion, afslapningsteknikker eller snak med en rådgiver.

6. Hold dig motiveret ved at minde dig selv om alle grundene til, at du ønsker at  holde op med at ryge.

7. Søg professionel hjælp, hvis du føler, at du har brug for det. Der findes mange effektive programmer og medicin, som kan hjælpe dig med at holde op med at ryge for altid.

Sandheden om rygning og dit helbred

Rygning er en af de vigtigste årsager til for tidlig død i fx Australien. Det anslås, at rygning dræber omkring 19.000 australiere hvert år – det er mere end 50 mennesker hver dag.

Rygere har langt større risiko for at dø af hjertesygdomme, slagtilfælde og en række kræftformer end ikke-rygere. Faktisk er rygning ansvarlig for ca. hver femte dødsfald i Australien hvert år.

Men det er ikke kun rygere, der rammes af rygerelaterede sygdomme. Passiv rygning er også skadelig og anslås at dræbe over 1.000 australiere hvert år.

Den gode nyhed er, at det aldrig er for sent at holde op med at ryge og forbedre dit helbred. Folk, der  holder op med at ryge, selv dem, der holder op med at ryge i 60’erne, 70’erne eller 80’erne, kan forlænge deres liv med flere år.

Så hvis du er klar til at holde op med at ryge, er det første skridt at gå til din læge eller sundhedspersonale for at få råd og støtte. De kan hjælpe dig med at lægge en plan for at holde op med at ryge og give dig oplysninger om de forskellige typer programmer og behandlinger, der er til rådighed.

Vil du lave noget sundt i stedet? Læs mere om bridgewalking ved den gamle lillebæltsbro.