Besvær med at falde i søvn? Disse tips kan hjælpe.

Har du besvær med at falde i søvn? Så er du ikke alene. Rigtig mange danskere lider af søvnproblemer og har enten svært ved at falde til ro om aftenen eller sover uroligt natten igennem.

I dette indlæg får du en række gode råd til, hvordan du kan sove godt og fredfyldt hele natten.

Oplev både dagslys og mørke

Lys kan påvirke din krops indre ur, som regulerer søvn og vågenhed.

Uregelmæssig lyseksponering kan føre til afbrydelse af døgnrytmer, hvilket gør det sværere at falde i søvn og forblive vågen.

I løbet af dagen, udsætter din krop for stærkt lys, den skal forblive opmærksom. Både naturligt dagslys og kunstigt lys, såsom den slags, der udsendes fra en e-læser, har denne effekt på din årvågenhed.

Om natten fremmer mørket følelsen af ​​søvnighed. Faktisk viser forskning, at mørke øger produktionen af ​​melatonin, et essentielt hormon for søvn. Faktisk udskiller kroppen meget lidt melatonin i løbet af dagen.

Kom ud og udsæt din krop for sollys eller kunstigt skarpt lys hele dagen. Hvis det er muligt, så brug mørklægningsgardiner til at gøre dit værelse mørkt om natten.

Øv yoga, meditation og mindfulness

Når folk er stressede, har de en tendens til at have svært ved at falde i søvn.

Yoga, meditation og mindfulness er værktøjer til at berolige sindet og slappe af i kroppen. Desuden har de alle vist sig at forbedre søvnen.

Yoga tilskynder til at praktisere åndedrætsmønstre og kropsbevægelser, der frigiver stress og spændinger ophobet i din krop.

Forskning viser, at yoga kan have en positiv effekt på søvnparametre som søvnkvalitet, søvneffektivitet og søvnvarighed.

Meditation kan øge melatoninniveauet og hjælpe hjernen med at opnå en specifik tilstand, hvor søvn let opnås.

Endelig kan mindfulness hjælpe dig med at bevare fokus på nuet, bekymre dig mindre, mens du falder i søvn, og endda fungere bedre i løbet af dagen.

At øve en eller alle disse teknikker kan hjælpe dig med at få en god nattesøvn og vågne op igen.

Undgå at kigge på dit ur

Det er normalt at vågne midt om natten. Men manglende evne til at falde i søvn igen kan ødelægge en god nattesøvn.

Folk, der vågner midt om natten, har ofte en tendens til at se på uret og er besat af, at de ikke kan falde i søvn igen.

At se ur er almindeligt blandt mennesker med søvnløshed. Denne adfærd kan forårsage angst for søvnløshed.

For at gøre ondt værre kan det få din krop til at udvikle en rutine at vågne på regelmæssig basis uden at falde i søvn igen. Som et resultat kan du finde på at vågne midt om natten hver nat.

Hvis det er muligt, er det bedst at fjerne uret fra dit værelse. Har du brug for en alarm på værelset, kan du dreje dit ur og undgå at se den, når du vågner midt om natten.