11 fordele ved styrketræning

Styrketræning er ikke kun for dem, der ønsker at samle deres muskler til sommer. Faktisk kan styrketræning hjælpe alle, med fordele lige fra fysisk og følelsesmæssigt, til mentalt! Styrketræning omfatter alt, hvad der styrker og toner musklerne mod modstandskraft og kan gøres derhjemme uden udstyr eller i gymnastiksalen.

Isometrisk modstand indebærer sammentrækning af muskler mod et ikke-bevægeligt objekt, såsom push-ups. Isotonisk styrketræning indebærer derimod at trække dine muskler sammen gennem en række bevægelser, såsom ved vægtløftning.

Begge typer træning har fordele, og indarbejdelse af et styrketræningsprogram i din regelmæssige træningsrutine har langvarige sundhedsmæssige fordele. Lad os tage et kig på de 11 bedste fordele, du kan se ved konsekvent styrketræning.

Styrke

Hvis du leder efter lettere daglige bevægelser, skal du ikke lede længere end styrketræning. Ved at toning muskler mod modstandskraft, opbygger du muskelmasse, mens du træner din krop for at opretholde typisk bevægelsesområde.

Beskyt knoglesundhed og muskelmasse

Vidste du, at mennesker i en alder af 30 år i gennemsnit mister 3-5% af magert muskelmasse om året. Muskelmasse er afgørende for knogler, led og muskel sundhed! Heldigvis forbedrer 30 minutter to gange om ugen funktionel ydeevne, knogletæthed, øger muskelmasse, styrke og kraft.

Hold vægten væk

Du tror måske, at aerob træning er den gyldne kugle til vægtkontrol. Men styrketræning øger faktisk dit hvilestofskifte for længere aktivt stofskifte efter træning end aerob træning! En kostplan kan naturligvis også gøre underværker.

Håndtering af kroniske sygdomme

Styrketræning har en lang række fordele for kronisk sygdomshåndtering.

Med konsekvent styrketræning viste patienter med gigt nedsat smerte, personer med type 2-diabetes viste forbedret glukosekontrol, og stigningen i knoglemineraltæthed hjælper med at håndtere og forhindre osteoporose.

Øg energiniveauet og forbedre humøret

Endorfiner flyder mere frit under og efter styrketræning, hvilket kan forårsage et løft i energi, forbedret humør og endda føre til bedre søvn.

Kardiovaskulære sundhedsmæssige fordele

Styrketræning forbedrer blodtrykket, det er så simpelt som det.

To gange ugentlig vægtløftning i kombination med mindst 150 minutters ugentlig moderat til intens aktivitet har vist sig at reducere hypertension og lavere risiko for hjertesygdomme.

Reducer risikoen for personskade

Ved at styrke knogler og muskler gennem styrketræning kan din krop opbygge en højere modstandsdygtighed over for skader, ømhed og smerter samt reducere sværhedsgraden af fald.

Reducer kræftrisikoen

Du læste rigtigt: Styrketræning reducerer din risiko for kræft. Muskelmasse er en stærk forudsigelse for kræftbehandlingsresultater, da muskelslikation er en almindelig komplikation af kræftbehandling!

Styrk mental sundhed

Styrketræning giver mulighed for at overvinde forhindringer i et kontrolleret miljø, hvilket kan øge mental modstandsdygtighed og forbedre symptomer på depression og angst.

Forbedre fleksibiliteten og mobiliteten

Styrketræningsøvelser involverer et komplet bevægelsesområde, hvilket faktisk øger dit bevægelsesområde over tid. Derudover forbedrer excentriske styrkeøvelser, som er øvelser, der understreger muskelforlængelse snarere end forkortelse, hamstringens fleksibilitet to gange såvel som statiske øvelser. Gør dig klar til at røre ved tæerne!

Boost hjernens sundhed

Voksne, der lider af mild kognitiv tilbagegang, har vist forbedring i kognition, når de vægt træner to gange ugentligt.